Werkplek

Whitepaper: 5 manieren om de digitale ervaring van je medewerkers en klanten te optimaliseren

5 manieren om de digitale ervaring van je medewerkers en klanten te optimaliseren

Welke oplossingen bestaan er om de werkplek te moderniseren en hoe kunnen deze je helpen om de productiviteit te vergroten en klantrelaties te versterken?

Werknemers werken steeds vaker vanaf verschillende locaties en gebruiken hiervoor een steeds grotere diversiteit aan devices. Dit levert aanzienlijke voordelen op als het gaat om productiviteit. Zo kan een werknemer bijvoorbeeld een presentatie uploaden in de Cloudomgeving, om deze vervolgens met een iPad te openen bij een klant. Een andere werknemer kan van huis uit een vergadering bijwonen met collega’s uit een ander werelddeel met behulp van een videoconference-tool. Deze voorbeelden demonstreren hoeveel productiever we zijn geworden ten opzichte van de tijd waarin medewerkers waren gebonden aan hun bureau.

Deze ontwikkelingen leveren niet alleen kansen op voor het personeel, maar ook voor de relatie met de klanten. Door hen een optimale mobiele ervaring te bieden – bijvoorbeeld door middel van een gebruiksvriendelijke app en een sterk wifi-netwerk – kun je de tevredenheid onder klanten vergroten en de band met hen versterken.

Welke oplossingen bestaan er om de werkplek te moderniseren en hoe kunnen deze u helpen om de productiviteit te vergroten en klantrelaties te versterken? In dit artikel leest u het antwoord op deze vragen.

Het moderniseren van uw werkplek

Verandering is van groot belang voor iedere organisatie. Bedrijven zijn daarom steeds op zoek naar manieren om producten en diensten te verbeteren. Ook werkprocessen zijn in de loop der jaren aan veranderingen onderhevig geweest. De digitalisering geeft een geheel nieuwe dimensie aan de mogelijkheden om producten, diensten en processen te optimaliseren. Hieronder volgen vijf oplossingen waarmee je jouw werkplek kunt moderniseren.

1.     Digitaliseren van data

Het communiceren en archiveren van processen. Ondernemingen blijven vasthouden aan verouderde werkwijzen omdat ze jarenlang prima hebben gefunctioneerd. Nieuwe technologieën, slimme apparatuur en gebruiksvriendelijke applicaties maken het echter mogelijk om processen vele malen efficiënter te laten verlopen en het gebruik van papieren documentatie te minimaliseren.

In de praktijk:
Men denkt bij het implementeren van technologische verbeteringen binnen een ziekenhuis al snel aan geavanceerde xray-apparatuur en futuristische laboratoriuminstrumenten. Bij het vernieuwen van de technische omgeving van Cambridge University Hospital in het Verenigd Koninkrijk ging het echter om zaken als het verkorten van wachttijden en het automatiseren van medicatievoorschriften. Eén van de belangrijkste aanpassingen was het patiëntinformatiesysteem. Waar voorheen gebruik werd gemaakt van papieren documenten en fysieke mappen, kunnen artsen en verplegers nu werken met een handige applicatie. Hiermee kan patiëntinformatie rechtstreeks uit de ziekenhuisapparatuur worden opgehaald. Deze data wordt vervolgens automatisch omgezet naar overzichtelijke rapportages, die door alle bevoegde medewerkers, vanaf iedere locatie binnen het ziekenhuis, kan worden ingezien.

2.      De Cloud

Een andere manier om de productiviteit te vergroten is door (een gedeelte van) de IT te verplaatsen naar de Cloud. De Cloud biedt namelijk niet alleen voordelen op het gebied van kostenbesparing, maar het kan ook werkprocessen vereenvoudigen en de samenwerking tussen personeelsleden stimuleren. Door databases en applicaties te migreren naar de Cloud zijn werknemers niet langer gebonden aan hun bureau. Ze kunnen dus ook na kantooruren aan hun projecten blijven werken. Daarnaast stimuleert het de samenwerking, omdat bestanden makkelijker gedeeld kunnen worden met collega’s in andere delen van de wereld.

Bij het migreren van bepaalde applicaties en databases naar de Cloud is het van belang dat er voldoende aandacht wordt besteed aan het beveiligen van de Cloud-omgeving. Door zomaar belangrijke data te verplaatsen naar publieke Cloud-oplossingen als Dropbox, loop je het risico dat deze data onvoldoende beveiligd is. Door te kiezen voor een Cloud-omgeving met end-to-end encryptie en authenticatiecontrole verzeker je jezelf van een veilige Cloud-infrastructuur.

3.      Mobile engagement

Met mobile engagement bedoelt men het niveau waarmee een organisatie communiceert met klanten en werknemers via een mobiel apparaat. Mobile engagement helpt je om de ervaring van iedereen binnen en buiten jouw organisatie te optimaliseren door het bieden van extra services. Deze services kunnen bijvoorbeeld bestaan uit het implementeren van een mobiele app met handige functies, zoals een navigatie-optie. Het is een ontwikkeling waar je niet aan voorbij kunt gaan omdat men deze mobiele services meer en meer verwacht. Dit blijkt wel uit de groei van de markt voor mobile engagementaanbieders. Naar verwachting zal deze groeien van ongeveer 4.5 miljoen euro in 2013, naar bijna 30 miljoen euro in 2018.

In de praktijk:
Orlando International Airport heeft onlangs een nieuwe mobile engagementoplossing geïntroduceerd voor alle bezoekers en personeelsleden van het vliegveld. Met deze oplossing kunnen de 35 miljoen reizigers per jaar en alle 18.000 werknemers profiteren van supersnel draadloos internet. Daarnaast is er een nieuwe app ontwikkeld die reizigers helpt bij het vinden van bijvoorbeeld de gate, het dichtstbijzijnde pinautomaat of een bepaald restaurant. Dit gebeurt aan de hand van locatiebewuste technologie en 900 beacons, die verspreid staan over het hele vliegveld. Ook laat de app real-time persoonlijke vluchtinformatie zien.

4.      Verbeteren van communicatie

Het bedrijfsleven wordt steeds internationaler. Vrijwel iedere organisatie met meer dan een handvol medewerkers doet weleens zaken over de grens. Het is niet erg effectief om iedere keer een vliegticket te boeken zodra er iets besproken moet worden. Uitsluitend contact via de telefoon of over de mail zorgt er echter voor dat relaties oppervlakkig en onpersoonlijk blijven. Daarnaast is het op deze manier moeilijk om een goede inschatting te maken van onderlinge verwachtingen. Gelukkig zijn er verschillende technologieën die ervoor zorgen dat er op een persoonlijke manier kan worden gecommuniceerd, zonder dat er een dure vlucht aan te pas hoeft te komen.

De huidige videoconferentie-oplossingen maken het mogelijk om met collega’s en partners in andere geografische gebieden te communiceren door middel van real-time beeld en geluid van zeer hoge kwaliteit. Ook zijn er oplossingen beschikbaar waarmee vergaderingen, presentaties en demo’s kunnen worden georganiseerd voor personeelsleden en relaties. Zo blijft de band met collega’s en partners persoonlijk, zelfs wanneer zij zich op andere werelddelen bevinden.

5.      Razendsnelle en veilige wifi

Op vrijwel iedere openbare plek is tegenwoordig wifi beschikbaar. De meeste grote organisaties hebben tevens een beveiligd gastennetwerk voor hun klanten en partners. Echter kan een beveiligd gastennetwerk ook de efficiëntie van werknemers flink verhogen, omdat zij hierdoor kunnen werken vanuit verschillende bedrijfsvestigingen. Dit bevordert de samenwerking en de communicatie tussen personeelsleden van verschillende locaties. Daarnaast is het bieden van een openbaar wifi-netwerk een extra service voor niet-reguliere bezoekers die toch gemakkelijk even gebruik willen maken van een goede internetverbinding. Zo houd je zowel klanten, partners, externe medewerkers en niet-reguliere bezoekers tevreden. Echter, doordat het gebruik van mobiele devices blijft toenemen, zijn wifi-infrastructuren die enkele jaren terug nog nieuw waren, op dit moment alweer gedateerd. Hierdoor is de capaciteit en dekking vaak niet meer toereikend. Het aanschaffen van een schaalbaar gigabit wifi-netwerk kan uitkomst bieden in dit soort gevallen en zorgt ervoor dat je in de toekomst niet weer een grote wifi investering hoeft te doen.

In de praktijk:
Met 28.000 studenten en een campus ter grootte van 240 voetbalvelden, heeft de Utah State University een wifi infrastructuur nodig die in staat is om zeer grote datastromen op te vangen. Het internetgebruik van studenten, die zich vaak tijdens bepaalde momenten op specifieke plekken verzamelen, zorgt daarnaast voor een behoefte aan een netwerk dat in staat is om zich snel aan te passen aan datapieken op bepaalde plekken. Doordat zij onlangs investeerden in een nieuwe gigabit wifi-infrastructuur met een hoge schaalbaarheid, kan Utah State University ruimschoots aan de vraag voldoen. Daarnaast werden er 2.600 access points en mobility controllers geïnstalleerd om de prestaties te optimaliseren. Om het beveiligingsprotocol te versterken werd tenslotte gekozen voor contextbased policy management met ext-generation AAA (authenticatie, autorisatie en accounting). Het resultaat: een optimale en veilige gebruikservaring voor iedere student.

Door jouw werkomgeving te vernieuwen aan de hand van bovenstaande oplossingen, kunt je jouw werknemers en klanten een superieure ervaring bieden. Dit kan uw productiviteit drastisch verhogen en je helpen een relatie op te bouwen met je klanten.

Bron: www.transformyourit.com

Waarom Socia?

Voor elk budget bieden wij de best passende oplossing

Je eigen accountmanager voor al je ICT-vraagstukken

Certificeringen bij de bekende ICT-fabrikanten

Klantenservice op werkdagen van 08:00 tot 20:00

Meer dan 15 jaar ervaring

Vaste prijs voor elke dienst

Vakbeurzen

Je kent ons van

BNR Nieuwsradio en Radio 538

Je kent ons van

De Junkyardrace

Je kent ons van

Mud Masters

Je kent ons van

Klant of geen klant. Wij helpen je graag weer op weg!

Eerste hulp bij ICT problemen

Facebook, LinkedIn en YouTube

Volg ons op Social Media

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen?

Neem contact op