(function(h,o,t,j,a,r){ h.hj=h.hj||function(){(h.hj.q=h.hj.q||[]).push(arguments)}; h._hjSettings={hjid:583638,hjsv:5}; a=o.getElementsByTagName('head')[0]; r=o.createElement('script');r.async=1; r.data-privacy-src=t+h._hjSettings.hjid+j+h._hjSettings.hjsv; a.appendChild(r); })(window,document,'//static.hotjar.com/c/hotjar-','.js?sv=');

Staat ‘de gebruiker’ centraal in jouw budget 2022?

Naar wie of wat zouden de investeringen in 2022 moeten gaan? Een opmerkelijke vraag wellicht, maar bedrijven zijn het het gewend geraakt om te investeren in kantoorwerkplekken en alles wat er op vierkante meters kantoorruimte nodig is. De focus van ICT ligt daarbij vooral op het leveren van applicaties en hard- en software. Maar is dat voldoende?

Wie is die gebruiker eigenlijk?

De gebruiker is jouw naaste collega, die overigens niet dichtbij hoeft te zijn. Dat kan een bestaande collega zijn, maar natuurlijk ook een nieuwe. Deze medewerkers stellen aan werkgevers steeds hogere eisen. Het zijn steeds minder kantoormedewerkers, maar steeds vaker hybride werkers. Dat betekent dat zij deels thuiswerken en deels op kantoor.

Als hybride werken niet mogelijk wordt gemaakt dan willen zij steeds vaker liever een andere baan dan dat zij verplicht terug naar kantoor moeten. Dit valt onder andere in dit recente artikel terug te lezen. Werknemers behouden is uitdagender als er aan vrijheden geroken is, zou je kunnen redeneren. Maar gelukkig heeft vrijheid geven vooral met vertrouwen te maken.

Kantoorinvesteringen versus investeringen in gebruikers

Deze blog is vooral bedoeld als nadenk-moment. Zit het ‘in gebruikers denken’ al voldoende in ons bloed? Een voorbeeld: In kantooromgevingen wordt er van alles aan gedaan om internetlijnen stabiel, veilig en snel te houden, maar hoeveel werkgevers hebben datzelfde gedaan voor verbindingen op thuiswerkplekken? Het is ook niet ondenkbaar dat er voor allerlei applicaties op kantoor betaald wordt, terwijl de medewerker thuis op een andere manier is gaan werken. De desbetreffende applicatie wordt mogelijk helemaal niet meer gebruikt. Dat is waarom het sowieso goed is om met gebruikers vaker in gesprek te gaan. Zo voorkom je alvast onnodige investeringen voor 2022.

Een gestroomlijnde werkgever zijn, al vanaf de onboarding

Werkgevers worden voor nieuwe medewerkers extra aantrekkelijk als zij de onboarding interessant en eenvoudig maken. Wat is er nou fijner dan dat je op jouw eigen huis adres één kant-en-klaar thuiswerkpakket krijgt waarin alles wat je nodig hebt voor jouw hybride werkzaamheden aanwezig is. Ook tof en persoonlijker als je deze bestelling zelf mocht doen, namens jouw werkgever, in een online bestelportal. Het kan de laptop of de smartphone zijn, waar alles van tevoren op is geïnstalleerd en aansluit op jouw manier van werken. Of een prachtige ergonomische stoel in de kleur die bij jouw interieur past. Uitpakken hoeft niet, dat wordt voor je gedaan tijdens de aflevering.

De gebruiker centraal stellen is eenvoudig

Flexibel en hybride werken vinden gebruikers van belang, maar het gaat ook om de ervaring die je als (nieuwe) medewerker krijgt. De nieuwe manier van werken waar jij ‘centraal’ staat. Maar ook de offboarding hoort en kan uitgevoerd worden met het gemak van de onboarding. Het hele proces om afscheid te nemen van een werknemer is eenvoudig te organiseren. Het thuiswerkpakket wordt opgehaald en gewiped voor herinzet met de druk op één knop.

Neem je jouw gebruikers ook op in het budget van 2022?

02/11/2021|Wij zijn Socia|

Share op social media