(function(h,o,t,j,a,r){ h.hj=h.hj||function(){(h.hj.q=h.hj.q||[]).push(arguments)}; h._hjSettings={hjid:583638,hjsv:5}; a=o.getElementsByTagName('head')[0]; r=o.createElement('script');r.async=1; r.data-privacy-src=t+h._hjSettings.hjid+j+h._hjSettings.hjsv; a.appendChild(r); })(window,document,'//static.hotjar.com/c/hotjar-','.js?sv=');

De Kracht van Kennisdeling: Hoe onze IT-Community kennis deelt

IT kan behoorlijk uitdagend zijn. Veel IT-manager hebben te maken met externe dreigingen, steeds meer wet- en regelgeving, veranderende wensen van klanten en collega’s, het niet kunnen vinden van de juiste mensen en nog veel meer. Jij als IT-professional staat er soms alleen voor om deze uitdaging te tacklen, maar heeft de IT-Manager aan de overkant niet toevallig al het antwoord hierop? Ontdek hoe Bas Kuiper, onze Community Manager, daarbij faciliteert met de IT LEADER COMMUNITY.

De nieuwe community aanpak

Bas zegt daar het volgende over: ‘Het is vaak zo dat communities informatie verschaffen vanuit een commercieel ‘oplossing oogpunt’ van de leverancier, partner of expert. En dan ook nog met een jasje, dasje en een hoogdravende naam.

Als Community Manager is mijn aanpak anders: niet eerst zenden, maar luisteren wat er speelt. Dus vraag ik aan IT-Managers, hoe ze de toekomst zien en welke onderwerpen bij hen voor ‘ruis op de lijn’ zorgen. Vervolgens ga ik op zoek binnen mijn netwerk naar mensen die mogelijk antwoorden kunnen geven met de juiste type content; een korte blog, Teams meet of eens fysiek afspreken.

Als voorbeeld heb ik een groep van bekende modefabrikanten bij elkaar gebracht die allemaal nagenoeg dezelfde uitdagingen bleken te hebben in het genereren van de juiste data voor salesforecasting. Het resultaat daarvan is dat ze nu gezamenlijk projecten aanvliegen en kennis blijvend met elkaar uitwisselen. Het zorgt bij alle deelnemers van deze groep tot versnelling en verbetering van processen.

Het belang om kennis te delen is groot

Onderling kennis delen tussen bedrijven is van groot belang. ‘Als je er goed over nadenkt, is het opmerkelijk dat er hackerplatforms bestaan waar kwaadwillenden zich verenigen. Aan ‘de goede’ kant moet je daarom hetzelfde doen, om een defensief antwoord te kunnen blijven geven. Je kunt jezelf veel beter wapenen tegen cybercrime als je leert van de ervaringen van anderen. Er zit zoveel kennis binnen organisaties waar anderen van kunnen profiteren. Daarom geloof ik dat er altijd winst te behalen valt als je de juiste mensen en bedrijven met elkaar verbindt.’

De uitdagingen rondom compliance en techniek

Bas faciliteert het samenbrengen van mensen. Van het matchen op basis van bedrijfsprofiel tot uitdagingen met de aankomende EU-regelgevingen zoals DSA (Digital Service Act), DMA (Digital Market Act) of DORA (Digital Operational Resilience Act).

Daarnaast zien we dat veel CIO’s en IT-managers zich zorgen maken over de ontwikkeling van AI: zijn de gegevens die je collega’s in AI-tools gebruiken wel echt veilig?

Wat is jouw grootste uitdaging?

De oproep van Bas is om jouw uitdaging aan hem te laten weten. Het maakt daarbij niet uit of je klant bent van Socia of überhaupt al met ons bekend bent. Hij gaat dan op onderzoek uit wie er nog meer dit probleem ervaren, maar vooral wie een passend antwoord heeft om het samen op te lossen.

Iedereen is welkom, klant of geen klant

Lijkt het je leuk om met gelijkgestemde IT-professionals in contact te komen zonder verplichte commitments of community fees? Stuur Bas een verzoek LinkedIn, geef hem een belletje op 06 – 86 89 89 89 of stuur een e-mail naar b.kuiper@socia.nl.