(function(h,o,t,j,a,r){ h.hj=h.hj||function(){(h.hj.q=h.hj.q||[]).push(arguments)}; h._hjSettings={hjid:583638,hjsv:5}; a=o.getElementsByTagName('head')[0]; r=o.createElement('script');r.async=1; r.data-privacy-src=t+h._hjSettings.hjid+j+h._hjSettings.hjsv; a.appendChild(r); })(window,document,'//static.hotjar.com/c/hotjar-','.js?sv=');

De kracht van vriendschap voor succesvolle zakelijke relaties

Vriendschap, juist ook in de zakelijke context, vinden we enorm belangrijk. Vriendschap gaat verder dan het hebben van een leuke sfeer of ‘elkaar aardig vinden’. Als je samen een duurzame relatie wilt opbouwen dan draait het onder andere om elkaar vertrouwen, het creëren van waarde en altijd ondersteuning geven wanneer dat nodig is. Wat zijn de drie belangrijkste kernwoorden die bij vriendschap passen, welke klantvoordelen levert dit op en op welke manier uit zich dat? Dat leek ons interessant om eens op te schrijven:

1: vertrouwen, de solide basis voor succes

Vertrouwen vormt het fundament van elke vriendschap. Het betekent dat je gelooft in de integriteit en betrouwbaarheid van de ander. In de context van een zakelijke relatie zorgt vertrouwen ervoor dat klanten met een gerust hart kunnen samenwerken. Vertrouwen opent de deur naar een open en eerlijke communicatie, waarbij ideeën, zorgen en doelstellingen vrijuit worden gedeeld. Vertrouwen geven, maar ook krijgen, betekent dat je een positieve en ondersteunende sfeer schept waardoor je allebei met integriteit en toewijding aan de slag gaat. Over sfeer en vertrouwen gesproken…

Recent hebben we ‘hernieuwd vertrouwen’ gekregen: in korte tijd zijn vier collega’s, die op jonge leeftijd hun vleugels elders wilden uitslaan (want als je jong bent is dat verleidelijk), weer bij ons opnieuw in dienst gekomen. Het gras bleek elders niet groener te zijn. Ze wilden weer bij een vriendengroep horen en onderdeel zijn van een hecht team. Onze klanten profiteren ook van dit gegeven vertrouwen: alle vier kennen ze ons klantenbestand maar ook onze processen en manier van samenwerken.

2: wederkerigheid, de bron van gezamenlijk succes

Wederkerigheid is een ander belangrijk aspect van vriendschap. Het impliceert een evenwichtige uitwisseling van geven en nemen, waarbij beide partijen investeren in de relatie. In onze ‘uit de hand gelopen vriendengroep’ (hier terug te lezen op onze website) streven we naar een cultuur van wederkerigheid. Dat betekent dat we altijd klaarstaan om tijd, energie en steun aan elkaar te geven. Deze gezonde dynamiek zorgt voor een gevoel van gelijkwaardigheid, verbondenheid en gezamenlijk succes

Jamilla Clein, Marketing Medewerker (anderhalf jaar bij ons in dienst) legt het als volgt uit: “Door de relaxte onderling sfeer zie je ook dat collega’s eerder bereid zijn om zaken van elkaar op te pakken. Daar leer en groei je zelf overigens ook van. Het voordeel voor klanten is dat ze daardoor sneller in contact worden gebracht met de juiste persoon. Dat komt omdat we als team van elkaar weten waar we op individueel niveau goed in zijn. Als je elkaar op een gezonde manier ondersteunt is mijn ervaring dat je er als team in totaliteit harder van gaat lopen. Bovendien zorgt wederkerigheid ervoor dat je niet alleen kennis opdoet van je eigen vakgebied, maar zelfs kunt uitgroeien tot een multi-talent; iemand die razendsnel klantvragen kan beantwoorden.

3: ondersteuning, om samen sterker te worden

Ondersteuning is een belangrijk element van vriendschap. Het betekent dat je altijd een luisterend oor biedt, advies geeft en elkaar blijft aanmoedigen. Hinko Bakker, Marketing Manager bij Socia (al ruim 16 jaar in dienst), zegt daar het volgende over: “Ondersteuning geef je niet alleen als het goed met iemand gaat. Bij tegenspoed van een collega doen we er bijvoorbeeld alles aan om hem/haar te ontlasten. Ook zijn we niet het bedrijf waar alleen maar gekeken wordt naar harde cijfers. Soft skills, zoals communicatie, effectief samenwerken, leiderschap, empathie of probleemoplossend vermogen vinden we veel belangrijker. De reden daarvoor is eenvoudig: met deze soft skills kunnen we onze klanten nog beter ondersteunen, want iets leveren kan iedereen.

Vriendschap – word deel van onze uit de hand gelopen vriendengroep

Zakelijke relaties zonder vriendschap hebben vaak een beperkte houdbaarheidsdatum. Daarom vinden we het zo belangrijk om in vriendschap te blijven investeren. Als je belangstelling hebt om als klant ook bij een uit de hand gelopen vriendenclub te horen dan kun je altijd eens proberen of we bij elkaar passen. Zo begint immers elke vriendschap…

Neem desgewenst contact met ons op of als je extra overtuigd wilt worden lees dan de aanvullende blog waarmee je alvast kunt bepalen of er een match is in ons gezamenlijke DNA.