In de vorige blog bespraken we een aantal actuele redenen om het ICT beheer uit te besteden. Maar als je besloten hebt om te outsourcen, waar kun je dan zoal op letten? Wees vooral kritisch bij het zoeken van een ICT partner en stel veel vragen is ons advies. 5 vragen hebben we alvast voor je opgeschreven:

Vraag 1: Welke vormen van Managed Services worden aangeboden?

Dat is een interessante vraag om mee te beginnen. Onderzoek eerst welke Managed Services geleverd kunnen worden. Denk daarbij bijvoorbeeld aan maandelijkse abonnementen op het gebied van werkplekbeheer, automatische back-up van documenten (werkplekbackup), een up-to-date beveiliging (werkplekbeveiliging) of zakelijke telefonie. Hoe breder het aanbod, hoe minder leveranciers en factuurstromen.

Vraag 2: Wie wordt mijn vaste aanspreekpunt?

Belangrijk is om te weten wie je vaste aanspreekpunt wordt. Het zorgt voor korte lijnen en snelle antwoorden. Echter is voor een goede start en langdurige samenwerking vooral een persoonlijke klik van belang. Check dus vooraf ook de menselijke kant van je outsourcingspartner. Nog beter is het om hem/haar al in een vroeg stadium te ontmoeten, zodat je weet op wie je altijd terug kunt vallen.

Vraag 3: Wat is opgenomen in de maandelijkse kosten?

Voor elke vorm van Managed Services is het zinvol om duidelijk te hebben wat er precies in het maandelijkse abonnement gedekt is. Op die manier kun je een eerlijke vergelijking maken tussen verschillende outsourcingspartners. Onderzoek bijvoorbeeld in welke situaties er extra manuren of reiskosten in rekening worden gebracht.

Vraag 4: Welke referenties zijn er?

Als er al kennis en ervaring is opgedaan in jouw branche dan is dat ongetwijfeld een pre. Check daarom of je niet met een leverancier in zee gaat, waarvan je de enige opdrachtgever bent binnen de branche, of van de desbetreffende dienst. Enkele van onze klantverhalen vind je overigens hier, maar desgewenst brengen we je ook in contract met andere bedrijven.

Vraag 5: Wat is er op het gebied van klantenservice geregeld?

Ongetwijfeld zal elke outsourcingspartner verkondigen dat de klantenservice goed geregeld is. Maar wat houdt het precies in? Als het goed is blijft een telefoongesprek gewoon in het Nederlands en kan er bij hoge nood op afstand met je worden meegekeken. Vraag ook of er on-site support gegeven wordt, wanneer support engineers voor je klaar staan en op welke manier  je een vraag online achterlaat.

Natuurlijk zijn er nog veel meer vragen te bedenken. Bijvoorbeeld of de outsourcingspartner ook bereid is om naar specifieke of zeldzame producten, oplossingen of services te kijken. Soms is er sprake van restricties omdat er een te grote afhankelijkheid bestaat van een specifiek merk…

Welke kritische vraag heb je zelf over ICT outsourcing?

We zoeken graag naar een passend antwoord.