(function(h,o,t,j,a,r){ h.hj=h.hj||function(){(h.hj.q=h.hj.q||[]).push(arguments)}; h._hjSettings={hjid:583638,hjsv:5}; a=o.getElementsByTagName('head')[0]; r=o.createElement('script');r.async=1; r.data-privacy-src=t+h._hjSettings.hjid+j+h._hjSettings.hjsv; a.appendChild(r); })(window,document,'//static.hotjar.com/c/hotjar-','.js?sv=');

ICT’er op de loonlijst… of toch externe hulp inroepen?

Zelf doen of uitbesteden? Dat is voor veel bedrijven een herkenbare vraag. Maar wanneer maak je als IT-manager of ondernemer de afweging om externe hulp in te roepen? Deze vijf vragen helpen  om een goed onderbouwde keuze te maken:

1. Is de huidige ICT verantwoordelijkheid bij de juiste persoon ondergebracht?

Er zijn bedrijven waar de ICT verantwoordelijkheid is ondergebracht bij een manager die deze taak ‘erbij’ heeft gekregen. Het kan bijvoorbeeld gaan om een financieel directeur, facilitair manager of inkoper. Doordat de technologische ontwikkelingen dusdanig hard gaan wordt het steeds uitdagender voor deze manager om focus te houden op zijn of haar kerntaken. Outsourcing is aantrekkelijk op het moment dat ze niet meer datgene kunnen doen waar ze goed in zijn, omdat er teveel verantwoordelijkheden bij hen zijn neergelegd.

2. Hebben we een ICT-functie nodig die ondersteunend is aan ons primaire proces?

Een voorbeeld: stel dat je een fabrikant of ander type productiebedrijf bent. Dan zal het eerder van belang zijn om eigen ICT’ers in dienst te hebben die beschikken over kennis en kunde om productiesystemen intelligent in te richten en te automatiseren. ICT’ers aannemen, die met hun kennis en kunde een belangrijke bijdrage leveren aan de reden waarvoor je bedrijf destijds is opgericht, lijkt in dit geval een logische keuze. Is de ICT-functie waar je op zoek naar bent dus bijzaak of hoofdzaak? Dat is een interessante aanvullende vraag om te stellen.

3. Hoe lang is bepaalde expertise nodig?

Ook dit is een interessante vraag om een afweging te maken tussen zelf doen of uitbesteden. Is de expertise tijdelijk van aard, dan lijkt outsourcing de beste optie. Iemand die externe expertise neemt bovendien ervaring mee die is opgedaan bij andere klanten. Deze kennis kan bovendien worden overgedragen op een bestaand ICT team. Een specialist die je vast aanneemt zal een langdurige bijdrage in kennis moeten kunnen leveren.

4. Moeten we blijven zoeken?!

In veel sectoren is het uitdagend om de juiste mensen te vinden. Bovendien worden hoogopgeleide en ervaren specialisten vaak weggekaapt door grote organisaties. Voor kleinere- en middelgrote bedrijven is outsourcing dan een uitkomst, omdat je toch kunt beschikken over mensen met de juiste vaardigheden. Blijven zoeken betekent helaas vaak onnodig veel tijd en geld uitgeven aan recruitmentbureaus.

5. Zijn er voldoende vaste uren voor een eigen ICT’er beschikbaar?

Bij de keuze voor een vaste werknemer (fte) wordt ook betaald voor mogelijk improductieve uren. Bij outsourcing is sprake van een grotere flexibiliteit: alleen de uren die nodig zijn worden betaald. Neem je iemand in vaste dienst, zorg dan dat hij/zij voor 100% van de contract-uren rendabel kan functioneren. Zo niet, dan ben je duurder uit ten opzichte van outsourcing.

Extra hulp of handen…

Detachering van gekwalificeerd IT-personeel voor projecten en (tijdelijke) functies dat bieden we aan via onze detacheringsorganisatie SoDeta. Maar bij Socia kun je ook terecht voor beheersdiensten of werkplekbeheer of we helpen je bijvoorbeeld bij het voorinstalleren van hard- en software installaties. Welke vraag je ook hebt op het gebied van ICT, leg het maar bij ons neer.

25/01/2023|Wij zijn Socia|

Share op social media