Racen met Socia

Junkyardrace 9 op Circuitpark Zandvoort van 7 oktober 2019

Het grote nieuws dat de Formule 1 naar Zandvoort terugkeert is fantastisch maar hierdoor moest de organisatie van de Junkyardrace snel schakelen om het te verplaatsen van november naar oktober. Gelukkig konden de meeste teams alsnog meedoen en konden we met een veld van 32 deelnemers deze editie van start gaan.

Na 4 edities meedoen mogen ons nu wel echte Junkyardracers noemen! Ondanks we de laatste race goed meekwamen met het veld was er zeker nog wel ruimte voor verbetering. De Junkyardrace is opgedeeld in drie divisies, gebaseerd op de motorisering. Wij strijden in divisie 1, maar toch hebben de auto’s uit de tweede divisie de overhand ondanks de kleinere motoren. Ook heeft divisie 2 veel meer teams. Toch hebben wij de ambitie om voor het eerst in de geschiedenis met onze divisie 1 auto’s bovenaan op plek 1 en 2 te eindigen.

Junkyardrace

Altijd al willen racen op een circuit met je eigen auto maar lijken al die officiële races jou te duur en te serieus? Dan is de Junkyardrace precies iets voor jou! Koop een barrel van maximaal €500 en doe mee aan de Junkyardrace. Een ééndaagse endurance race van 6 uur waar gezelligheid en veiligheid voorop staan. Een geldig rijbewijs is voldoende, geen racelicentie nodig. Voor meer informatie over de Junkyardrace of volgend jaar ook meedoen? Zie www.junkyardrace.nl

De rivaliteit

Met het gezamenlijke doel om te eindigen op het podium met een eerste en tweede positie kregen we natuurlijk ook de vraag; Wie eindigt eerste en wie tweede?

Beide teams waren enorm zelfverzekerd over het behalen van de eerste positie. Team Fiat die met Turbo Stella een vermogen hebben van 220pk en met een topsnelheid van 190+ km/h op het rechte stuk is ze 10 km/h sneller dan de rest van het veld.

Team Alfa heeft met Lady Busso natuurlijk 30pk minder, maar de V6 trekt wel gemakkelijker door de bochten heen. Ook met het perfecte resultaat van de voorgaande race was het team zelfverzekerd van de winst door een consistente race te rijden.

Meer dan alleen de coureurs

Een goede tijd rijden is niet alles tijdens de Junkyardrace. Je race valt of staat met het bepalen en bijhouden van je strategie. Naast de vier coureurs per auto hebben we ook een Pit Manager per team aangesteld. De taak van de Pit Manager is het bijhouden van de tijden, benzine en rijderwissels. Het zorgt voor overzicht tijdens de race waardoor je sneller kan anticiperen op veranderingen tijdens de race.

Iets wat wij zelf echt niet kunnen is het repareren en technisch onderhouden van de auto’s voor, tijdens en na de race. La Scuderia uit Heerhugowaard was natuurlijk weer van de partij met vier man sterk. Deze jongens zijn een zeer belangrijker schakel in het geheel.

Wat wij doen is uniek maar eigenlijk ook heel logisch voor ons. Als Socia ICT is dit iets wat wij dagelijks doen alleen dan in de IT.

Het is 10:45, de race gaat van start!

Beide auto’s reden op een andere positie voor de race van start ging om zo de groene vlag optimaal te kunnen timen. Team Fiat had hier iets meer succes mee, maar na een uur reden de auto’s weer samen op kop. Door de snelheid van de Fiat bleef ze op kop van het veld.

De tactiek van deze race was consistentie. De voorgaande race begonnen we trager om het tempo later op te voeren. Deze keer hebben we gekozen voor een consistente snelheid. Direct gebruikmaken van de kracht van de auto’s.

Na 22 rondes komt de Fiat binnen: vermogens verlies! De monteurs van La Scuderia concluderen een slang van de turbo die te heet wordt en daardoor druk verliest. Het repareren van dit probleem was binnen 15 minuten gefixt, maar bracht een onoverzichtelijke situatie in het team. Er werd hierdoor ook meerdere malen onder de referentie tijd gereden, de wissels en tankbeurten niet strak geplant. Dit resulteerde een 19de plek op het veld en 4de in de divisie.

De Alfa deed waar de Alfa goed in was. Consistent doorrijden (afgezien van een Mazada in onze deur). Zo goed zelfs dat ze eerste is geworden over het gehele veld!

Ook racen?

Heb je vragen, wil je ook mee doen of langskomen als we van start gaan? Laat het ons weten!

Foto credits

Sjors Leeuwen