Socia helpt SEW-EURODRIVE bij schetsen nieuwe ICT-omgeving met Disaster Recovery

Hoewel steeds meer systemen naar het state-of-the-art-datacenter in Duitsland verhuizen, was er eind 2014 behoefte aan een nieuwe ICT-omgeving in de Rotterdamse vestiging van SEW-EURODRIVE. Verouderde apparatuur werd hierbij vervangen. Voor het schetsen, leveren en implementeren van de nieuwe omgeving, nam het bedrijf contact op met Socia. ‘Er verandert veel binnen de ICT-wereld, dus bij deze vraag konden we de hulp van Socia goed gebruiken.’

SEW-EURODRIVE is een internationale ontwikkelaar en producent van aandrijvingen. De aandrijvingen worden geplaatst in onder andere transportbanden, bruggen, achtbanen en havenkranen. Van de in totaal 16.000 medewerkers wereldwijd werken dagelijks 550 onderzoekers en ontwikkelaars aan de verdere optimalisering van aandrijvingen. Het hoofdkantoor is gevestigd in Duitsland.

In de Rotterdamse vestiging van SEW-EURODRIVE werken ongeveer 130 mensen. Zij houden zich vooral bezig met de assemblage en verkoop van de aandrijvingen. Systeembeheerder Ron Pierse is een van de drie ICT-medewerkers. Ron: “Zelf ben ik verantwoordelijk voor het technische gedeelte, de kantoorautomatisering. Eén collega houdt zich bezig met het ERP-systeem en een ander met rapportages en queries, ofwel het uitlezen van databases.” In de 23 jaar dat Ron bij SEW werkt, is er veel veranderd. Zo lag het aantal medewerkers eerst op ruim driehonderd, met dertien mensen op de ICT-afdeling. “Er zijn reorganisaties geweest, maar we hebben ook niet alles meer in eigen huis. Het mailsysteem en de ERP-omgeving zijn bijvoorbeeld naar het hoofdkantoor in Duitsland verhuisd”, vertelt hij.

Hoge kosten voor verlengen supportcontracten
“Onze ICT-omgeving bestond uit IBM-apparatuur die zes jaar oud was. Als we de supportcontracten wilden verlengen, zouden we jaarlijks € 15.000,- kwijt zijn. In november vorig jaar besloten we daarom dat we beter alles konden vernieuwen”, zegt Ron. SEW-EURODRIVE legde de vraag neer bij ICT-specialist Socia. “Socia kennen we nu een aantal jaar; het is onze vaste partner voor het leveren van nieuwe spullen. Het vervangen van een harde schijf is voor mij geen probleem, maar voor het schetsen en implementeren van een dergelijke complete ICT-omgeving was het fijn om bij Socia aan te kunnen kloppen. We hebben bij Socia geen merkvoorkeur aangegeven; het ging ons erom dat we de best mogelijk oplossing zouden krijgen.” Socia kwam vervolgens met twee HP-hoofdservers, een HP Disaster Recovery-server, een HP MSA storagesysteem en een storagesysteem voor de back-up. Ron: “In eerste instantie adviseerden ze ook een extra back-up-systeem voor long time retention, om bestanden langer te kunnen bewaren, maar dit hebben wij zelf geschrapt. Daarnaast konden we zelf nog bepalen dat we gebruik wilden maken van de nieuwste versies, toen deze beschikbaar kwamen tijdens het project.” De nieuwe omgeving wordt gebruikt voor circa vijftien virtuele machines.

 

Disaster Recovery en back-ups
Een belangrijk element binnen het project was Disaster Recovery. Daarom draait er een Veeam back-up- en replicatietool op de ESX-omgeving, die elke avond een back-up maakt. “Nu hebben we nog twee domain controllers fysiek. Als één ervan maar draait, kan men inloggen. Maar vanuit Duitsland willen ze de domain controllers vervangen door één virtuele machine. En als de virtuele omgeving het niet meer doet, kan niemand meer wat. Het is belangrijk om snel weer in de lucht te zijn, wat mogelijk is met de Disaster Recovery-server”, vertelt Ron. Overigens is de ERP-omgeving het meest bedrijfkritisch, en die draait al in Duitsland. “Wij hebben hier een computerruimte met een 19 inch rack dat voor driekwart leeg is, maar in Duitsland staan state-of-the-art-datacenters.”

Implementatie sneller klaar dan gedacht
Socia heeft geholpen bij het plaatsen en inrichten van de hardware en het overzetten van de virtuele machines van de oude omgeving. “Socia heeft de koppeling gemaakt tussen de twee systemen, waardoor wij in de oude VMware-omgeving een server konden uitzetten, de data konden verhuizen en vervolgens de server in de nieuwe omgeving konden aanzetten. In samenwerking met Socia hebben we een aantal servers gedaan die overdag uit kunnen, waarna wij zelf de andere machines hebben gedaan”, vertelt Ron. “Ik had verwacht dat dit een hele operatie zou zijn, maar drie keer met de ogen knipperen, en het was klaar!” “Qua virtuele servers ging het om een paar honderd gigabyte, maar wat op de IBM Netapp Storage aan documenten stond, moest worden verhuisd naar Windows fileservers. Dat was 1,5 terabyte. Ik ben hier op een vrijdagavond mee gestart en zaterdagochtend was het klaar”, aldus Ron. “Maandag kon iedereen weer werken.”

Sneller en weer vijf jaar support
De nieuwe ICT-omgeving is een stuk sneller, blijkt uit een benchmark die Ron voor en na de verhuizing heeft uitgevoerd. “Het is dan ook nieuwe apparatuur. Dan mag je ervan uitgaan dat het beter werkt”, verklaart hij. “Hier moeten we weer vijf jaar mee vooruit kunnen. We hebben ook weer vijf jaar support. Dat is noodzakelijk, hoewel we het hopelijk niet nodig hebben. Net als de DR-omgeving, waar elke avond de productieomgeving op wordt gedupliceerd; dat apparaat hoop ik ook nooit te gebruiken.” Het supportcontract houdt overigens in dat Socia beschikbaar is voor support. “Zij regelen het dan met HP of QNAP.”

Streng ICT-beleid vanuit Duitsland
Ron: “Op dit moment staat alles lokaal en in dit pand. We zouden graag iets buiten de deur hebben, maar Duitsland staat niet toe om data extern op te slaan. Cloud is bijvoorbeeld geen optie, en ook het opslaan van een back-up buiten het pand in een datacenter komt niet door het strenge beleid uit Duitsland.” In de toekomst is de kans groot dat naast de mailserver en het ERP-systeem meer naar Duitsland verhuist. “De internetverbinding wordt dan steeds belangrijker”, blikt Ron vooruit.

Toekomst voor Socia en SEW-EURODRIVE
“Voor veel ICT-zaken krijgen we ondersteuning vanuit ons hoofdkantoor in Duitsland. Als grote organisatie heeft SEW directe contracten met bijvoorbeeld Microsoft, McAfee en HP. Socia benaderen we met name voor vragen op hardwareniveau, eigenlijk voor alles wat niet via contracten met Duitsland binnenkomt”, zegt Ron. “Ze leveren nieuwe apparatuur die wij vervolgens zelf installeren.” SEW-EURODRIVE werkt het liefst met vaste partners, vanuit de gedachte dat je sneller geholpen wordt als er een band is opgebouwd. “Bij Socia krijg ik niet elk halfjaar een nieuwe accountmanager toegewezen, en bovendien blijken ze vaak goedkoper dan de rest. Ze denken slim mee en adviseren ons goed. Ik ben dus zeker tevreden over de samenwerking.”