(function(h,o,t,j,a,r){ h.hj=h.hj||function(){(h.hj.q=h.hj.q||[]).push(arguments)}; h._hjSettings={hjid:583638,hjsv:5}; a=o.getElementsByTagName('head')[0]; r=o.createElement('script');r.async=1; r.data-privacy-src=t+h._hjSettings.hjid+j+h._hjSettings.hjsv; a.appendChild(r); })(window,document,'//static.hotjar.com/c/hotjar-','.js?sv=');

“Werken bij Socia is als het runnen van je eigen winkel”

Deze uitspraak is van onze collega Andy Peetoom, Senior Accountmanager. In juli 2006 startte hij bij Socia als accountmanager, na 6 jaar als System Network Engineer werkzaam te zijn geweest bij een bedrijf in de Retail sector. Helpen zit in z’n aderen en voor hem is elke klant gelijk. De grootte maakt niet uit. Waarom hij al 16 jaar bij ons werkzaam is en zijn technische functie voor een commerciële functie verruilde, dat legt hij graag uit.

Waarom Andy graag bij Socia werkt

Dit is wat Andy daarover zegt: “Ik zit niet in het management en behoor ook niet tot het directieteam, hoewel dat vroeger als kind wel een droom van mij was. Dat bleek voor mij niet belangrijk meer te zijn. Bij Socia kan ik namelijk zelf verantwoordelijk zijn voor producten en diensten die mijn klanten nodig hebben en ben ik niet gebonden aan managementbeslissingen. Zo zie je in deze branche nog weleens dat accountmanagers in hun target een verplicht aantal units of type van merk x, y of z moeten halen. Zo’n systeem kennen we niet, omdat je dan focus zou kunnen hebben op iets wat voor de klant niet de beste oplossing is.

Dat is volgens mij een belangrijke reden van het succes. Er is nauwelijks verloop, doordat je zelf beslissingen kunt nemen. Het mes snijdt aan twee kanten, want zowel voor klanten als voor ons zorgt dat voor langdurige relaties. Dat is beter dan ‘weer een nieuw contactpersoon’, wat in de ICT sector nog weleens het geval kan zijn.”

Andy’s keuze voor het verkoopvak

“Altijd op zoek gaan naar een oplossing, als ‘a’ niet werkt, dan zoeken naar ‘b’ als alternatief”, is nog een uitspraak van hem. Andy stopt zijn volledige energie in klantcontact waarbij het werkwoord ‘helpen’ zijn belangrijkste drijfveer is. “Ik ben heel even salesmanager geweest bij Socia, maar ik miste het dagelijkse contact met klanten. Het zit minder in m’n aard om te managen, maar wel in m’n aard om klantuitdagingen op te lossen. Daarom zit ik hier precies op m’n plek, bovendien in een leuk team die ik niet als collega’s maar als familie zie.”

Welke tips heeft Andy aan klanten?

Andy gelooft dat er meer focus zou moeten zijn op versimpeling van de IT in het bedrijfsleven. “Bij veel mkb-bedrijven is een brei aan leveranciers van diverse hard- en softwaremerken ontstaan. De administratieve- en beheerlast komt daarmee onder druk te staan. De eerste tip die ik heb is om het aantal oplossingen eens onder de loep te nemen en te onderzoeken of dit kan worden teruggedrongen. Dat scheelt alvast veel facturen. De tweede tip die ik heb is om goed te bekijken welke IT diensten je zelf zou moeten uitvoeren of beter zou kunnen uitbesteden.”

Je eigen winkel runnen, altijd op zoek kunnen gaan naar alternatieven, veel passie en energie en de wil om te helpen betekenen dat Andy nagenoeg altijd ‘ja’ zegt op een klantvraag. “Dat lijkt een valkuil, maar binnen het netwerk wat Socia heeft is er altijd wel een leverancier of collega die de uitdaging kan oplossen. Mijn laatste tip 3 is om altijd contact op te nemen”, sluit Andy af.

Wat is jouw vraag?

Andy helpt je er graag bij of neem contact met ons op.

E-mail: a.peetoom@socia.nl

12/07/2022|Wij zijn Socia|

Share op social media