Hoe een soepele samenwerking zonder gedoe eruit ziet (en een tafelvoetbaltafel zonder stekker).


Wie bij Bravilor Bonamat werkt, weet dat eenvoud belangrijk is. Dingen moeten gewoon goed werken, of het nu gaat om een koffiemachine of IT-systemen. Ruim twee jaar geleden werd Socia daarom de logische keuze. Inmiddels voelt samenwerken met Socia net zo normaal als een kop koffie op maandagochtend en is Christian, onze accountmanager, een vertrouwd gezicht geworden binnen het Bravilor-team.

Van versnippering naar overzicht
Thijs, al zeven jaar werkzaam op de IT-afdeling van Bravilor, beheert met vijf collega’s de IT voor het hele bedrijf: van hoofdkantoor tot buitenlandse vestigingen en thuiswerkers. “Vroeger deden we het nogal ad hoc,” legt hij uit. “Soms bestelden we bij Socia, soms ergens anders. Dat hing af van wie er tijd had om even snel wat te regelen.”

Toen IT-manager Michel erbij kwam, maakte hij korte metten met die onduidelijkheid. Hij besliste: alles via Socia, met één aanspreekpunt en één factuur. Dat scheelt niet alleen tijd, maar ook misverstanden. “Eén partner die precies weet wat er speelt; dat werkt gewoon fijner.”

Gewoon recht voor z’n raap
De klik met Socia zat hem niet alleen in het aanbod, maar vooral in de directe aanpak. Thijs waardeert dat enorm: “Gewoon lekker Noord-Hollands, geen gedoe. Als ik iets nodig heb, stuur ik gewoon een mailtje: ‘Christian, mag ik een offerte voor dit of dat’. Meer is het niet.”
Die rechttoe rechtaan stijl past perfect bij Bravilor. “Ik zat laatst bij een externe meeting,” zegt Thijs lachend, “waar ze eerst iedereen uitgebreid wilden voorstellen. Dat hoeft voor ons echt niet. “We beginnen gewoon liever na een kort rondje, en zo werkt Socia gelukkig ook.”

Alles met een stekker
Inmiddels bestelt Bravilor bijna alles wat met IT te maken heeft via Socia, van laptops tot licenties. Het gaat echter verder dan alleen leveren; meedenken en snelle oplossingen zijn ook eerder regel dan uitzondering. Thijs geeft een voorbeeld: “Laatst ging een netwerkswitch stuk, maar het lukte ons niet dit aan te melden voor garantie. In plaats van eindeloos bellen en formulieren invullen, stuur ik één bericht naar Christian en het is geregeld. Dat noem ik nou service.”
Ook de continuïteit is een pluspunt. Als iemand bij Socia afwezig is, gaat alles soepel door. Geen vertraging of misverstanden, en meestal ligt het benodigde sneller klaar dan verwacht.

Soms gaat de samenwerking zelfs nog verder. “We hebben eens iemand van Socia voor negen maanden bij ons gedetacheerd gehad,” vertelt Thijs. “Dat werkte uitstekend. Ze snappen gewoon hoe wij in elkaar steken.”

Tempo maken
Bij Bravilor houden ze van tempo. Geen ellenlange beslistrajecten, gewoon actie. Ook daarin sluit Socia goed aan. “We hadden laatst een offerte van ongeveer zestigduizend euro,” vertelt Christian lachend. “Daar kregen we letterlijk één woord op terug: ‘Akkoord’. Geen lange vergaderingen, geen vijf overlegmomenten. “Als het goed voelt, dan gaan we ervoor.”

“Christian kent inmiddels precies de voorkeuren van het team”, aldus Thijs. “Hij zegt altijd: alles met een stekker, daar zorg ik voor. En dat doet hij ook echt. Als we iets nodig hebben, denkt hij mee over wat de beste en snelste optie is. Dat maakt het verschil.”

Een tafelvoetbal zonder stekker
Na tweeënhalf jaar samenwerking wilde Socia graag iets terugdoen voor Bravilor. Geen standaard cadeau zoals een fles wijn, maar een voetbaltafel die echt gebruikt kan worden. “Dat vonden we superleuk,” zegt Thijs. “Hij staat nu bij ons in de kantine. Ik heb hem eerlijk gezegd nog maar twee keer aangeraakt: tijdens het opbouwen en voor de foto.”

Ondanks dat is hij enthousiast: “We hadden nog niks leuks voor iedereen op kantoor, iets gezamenlijks. Nu kunnen we hem gebruiken in de pauze of op vrijdagmiddag. Misschien organiseren we nog eens een toernooitje.”

En zelfs over de tafel werd nog even gelachen: “Christian zei meteen: ‘Er zit niet eens een stekker aan.’ Maar hij hoort er inmiddels helemaal bij, net als Socia zelf eigenlijk.”

Kennisbank