(function(h,o,t,j,a,r){ h.hj=h.hj||function(){(h.hj.q=h.hj.q||[]).push(arguments)}; h._hjSettings={hjid:583638,hjsv:5}; a=o.getElementsByTagName('head')[0]; r=o.createElement('script');r.async=1; r.data-privacy-src=t+h._hjSettings.hjid+j+h._hjSettings.hjsv; a.appendChild(r); })(window,document,'//static.hotjar.com/c/hotjar-','.js?sv=');

Checklist: Het functioneren van jouw ICT – 7 waardevolle vragen

Onze ambitie is om ICT persoonlijk te maken. Informatie- en communicatietechnologie moet namelijk waarde toevoegen aan mensen: in dienst staan. Daarom is het zinvol om het functioneren ervan periodiek onder medewerkers te peilen. Ongetwijfeld gaan deze 7 checkvragen jou helpen aan (nog) meer tevreden medewerkers. (Laat collega’s een cijfer geven van 0 t/m 10)

Checkvraag 1: Staat de ICT voldoende in dienst van jouw dagelijkse werkzaamheden?

Zie deze vraag maar als een soort 0-meting. Stel deze vraag aan collega’s bij verschillende afdelingen, want wellicht kom je erachter dat er onbekende behoeftes zijn. Alles om ons heen verandert immers razendsnel, ook als het om (samen)werken gaat.

Checkvraag 2: Hoe tevreden ben je over de bereikbaarheid en betrokkenheid van de helpdesk?

Zonder digitale werkmiddelen vallen de meeste werkzaamheden stil. Daarom vinden medewerkers het belangrijk dat ze snel geholpen worden op het moment dat er zich een probleem voordoet. Als het goed is weten ze wie ze moeten bereiken en wanneer en hoe. Snel helpen kan voor sommige bedrijven uitdagend geworden zijn, bijvoorbeeld in verband met krapte binnen de ICT arbeidsmarkt. Meer informatie hierover kun je terugvinden in dit artikel.

Checkvraag 3: Heb je voldoende kennis van alle Microsoft Office 365 applicaties?

Niet iedereen is van nature digitaal onderlegd. Toch is het jammer als er maar een klein percentage van applicaties gebruikt worden omdat er onduidelijkheden zijn. Is dit het geval? Dan is onze tip om meer ervaren collega’s kennis (key users) uit te laten wisselen. Natuurlijk kun je ook externe hulp in roepen of een training of opleiding laten volgen.

Checkvraag 4: Hoe tevreden ben je als het gaat om hybride werken?

Veel medewerkers werken tegenwoordig onderweg of thuis. Ervaring leert dat niet iedereen daar tevreden over hoeft te zijn. Bijvoorbeeld als het gaat om de snelheid of toegang van bedrijfs- of klantinformatie. De oorzaak kan een slechte internetverbinding zijn of te lange up- en download tijden. Met deze vraag check je of alle randvoorwaarden voor hybride werken aanwezig zijn. Zelfs een stoel, bureau, ergonomisch toetsenbord of monitor kunnen hier deel van uitmaken.

Checkvraag 5: Welk cijfer geef je jezelf als het om digitale veiligheid gaat?

Krijg je hier een lage score dan kun je maar beter gelijk contact opnemen. Cybercriminelen worden immers steeds slimmer. Het is belangrijk dat medewerkers  op tijd phishing emails herkennen, weten waarom MFA (multi factor authenticatie) noodzakelijk is en dat ze geen onveilige internetlijnen gebruiken.

Check vraag 6: Ben je op de hoogte van het gebruiksbeleid?

Het bedrijf heeft gebruiksmiddelen ter beschikking gesteld, zoals laptops, tablets en smartphones. Als het goed is er een gebruiksbeleid vastgesteld waarin omschreven staat wat medewerkers er wel en niet mee mogen doen. Denk daarbij aan afspraken rondom zakelijk en privégebruik, bijvoorbeeld van smartphones. Ook zijn er middelen, applicaties of data zijn die nooit verplaats mogen worden. Ken je alle regels? Waarschijnlijk heb je ze ondertekend bij je indiensttreding.

Check vraag 7: Wat heb je nu of in de nabije toekomst nodig?

Het functioneren van de ICT verloopt nog beter als je ook vraagt wat er nog meer nodig is. Vaak hebben medewerkers onverwachte ideeën die tot grote resultaten kunnen leiden. Ga daarom in gesprek met elkaar om continu van elkaar te leren.

Hulp nodig bij het vinden van antwoorden?

We helpen je er graag bij. We zijn bereikbaar op  020 708 55 88.