Positief nieuws; het groeicijfer van de Nederlandse economie is voor het eerste kwartaal 2022 opwaarts bijgesteld volgens het CBS*. Dat betekent ongetwijfeld dat er bedrijven zullen zijn die geconfronteerd worden met groeipijnen. Wat dat inhoudt en hoe ICT een belangrijke rol speelt om groeipijnen tegen te gaan leggen we graag aan je uit.
Professioneel klantcontact met meer klanten
Stel je voor dat opeens vele extra klanten naar je toestromen. Dat is wat elke ondernemer van gedroomd heeft, maar het risico bestaat dat je het overzicht kwijtraakt en je niet alle vragen van klanten op tijd kunt beantwoorden. Om te voorkomen dat jouw klanten naar de concurrent stappen moet je minimaal goed bereikbaar zijn. Het liefst 24/7 en VoIP (Voice over IP) helpt daarbij. Klantgesprekken kun je zelfs opnemen en koppelen aan een CRM systeem, VoIP is immers digitale informatie. Daarnaast kan bedrijfsgroei er ook voor zorgen dat er een moment komt om klantendata op een intelligente en efficiënte manier op te slaan. Denk daarbij aan document management oplossingen, zoals SharePoint, die standaard in de Microsoft Office 365 suite aanwezig is.
Het automatiseren van handmatige, repeterende processen
Meer klanten betekent altijd dat er er tijdsdruk komt, tenzij je extra medewerkers aanneemt. Maar als je meer wilt doen met hetzelfde aantal mensen dan is er maar één conclusie: automatiseer handmatige, repeterende processen. Dat kan iets heel simpels zijn bijvoorbeeld het gebruiken van standaard sjablonen of templates voor je correspondentie of presentaties, maar ook gaan over complexere zaken zoals het digitaliseren of vereenvoudigen van een goedkeuringsproces. ICT is in alle gevallen de verbindende schakel om werkprocessen te vereenvoudigen en vooral ook te versnellen.
Managed Services
Groeipijnen kunnen ook ontstaan als je niet voldoende ruimte hebt van eigen medewerkers; ze zijn al bezet met (te) veel werkzaamheden, de capaciteit ontbreekt. Werkplekbeheer of managed firewall, zijn slechts twee voorbeelden die aangeven dat je vaak sneller groeit met het besef dat je niet alles zelf hoeft te doen. Sterker nog, als er arbeidskrapte is, zoals in de ICT, is services inkopen een uitstekend alternatief. Remote Managed Services, in welke vorm dan ook, waren zonder ICT niet mogelijk geweest.
Grip en controle op groeifactoren
Een factor om je bedrijf te laten groeien is bijvoorbeeld een duidelijke marketingstrategie. Je wilt als voorbeeld een online campagne gaan voeren op een bepaalde doelgroep. Daarvoor zijn digitale datagegevens van klanten cruciaal. E-mailadressen worden bijvoorbeeld gekoppeld aan nieuwsbrieven die voor de doelgroep interessant zijn. We doen dat zelf ook. Zonder ICT is het onmogelijk geworden om te groeien waar je wilt groeien. Nog een ander voorbeeld; stel dat je een bedrijf wilt overnemen in het buitenland. Tegenwoordig hoef je niet meer voor elke ontmoeting te vliegen; je houdt tijd over die je kunt besteden aan klanten. De wereld is door ICT, hybride werken en online vergaderen een stuk kleiner geworden, maar de groeikansen zijn erdoor toegenomen is onze conclusie.
Groei gaat over snelheid, maar ook menselijk handelen
Het bestaansrecht van IT- en ICT afdelingen gaat niet meer over schaalgrootte van hard- en softwareoplossingen maar over snelheid in handelen. Dus zoeken we ook graag uit welke internetverbinding het best bij je past. Kortom groeipijn voorkom je als je met ICT-oplossingen in staat bent om klantgericht, flexibel en vooral snel te reageren. Dat kan niet zonder ICT, maar zeker ook niet zonder mensen met socia(le) vaardigheden. Niet alles hoeft in een proces geregeld te zijn, soms wil je gewoon even je hart kunnen luchten bij een mens in plaats van een chatbot.
Je mag ons daarom altijd bellen of digitaal je gegevens achterlaten…
*Gebruikte bron: CBS– Economie groeit met 0,4 procent in eerste kwartaal 2022