(function(h,o,t,j,a,r){ h.hj=h.hj||function(){(h.hj.q=h.hj.q||[]).push(arguments)}; h._hjSettings={hjid:583638,hjsv:5}; a=o.getElementsByTagName('head')[0]; r=o.createElement('script');r.async=1; r.data-privacy-src=t+h._hjSettings.hjid+j+h._hjSettings.hjsv; a.appendChild(r); })(window,document,'//static.hotjar.com/c/hotjar-','.js?sv=');

5 sociale aspecten voor het verkrijgen van langdurige ICT relaties

Stel dat je op zoek bent naar een nieuwe ICT leverancier voor 2023. Waar let je dan op? Er zijn immers een groot aantal partijen die hard- en software, werkplekbeveiliging, zakelijke telefonie, Managed Services en nog veel meer kunnen leveren. We geloven dat het interessant is om niet alleen stil te staan bij wat er geleverd kan worden, maar vooral hoe. En dan kom je al gauw op een aantal sociale aspecten. Vijf aspecten hebben we vanuit onze eigen ervaringen beschreven:

1: Sociaal gaat voor digitaal

Hoe wordt er omgegaan met een servicevraag van jou of een collega? Als je de klant echt centraal stelt dan bestaat er meer dan alleen maar een ticket-systeem of chatbot voor je vragen. Sociaal betekent dat er nog sprake is van persoonlijk contact in plaats van dat de service alleen maar gegeven wordt door de software zelf. Het is een aanpak waarbij mensen je nog persoonlijk kennen en waar software en processen slechts hulpmiddelen zijn.

2: De mens belangrijker vinden dan de business

Hoe past de leverancier bij jou als persoon? Als je kortstondig op zoek bent naar een antwoord is deze vraag wellicht niet van belang. Maar als je een langdurige ICT relatie aan wilt gaan, dan moet het wel van twee kanten goed voelen. Net als in een huwelijk of elk ander partnerschap. Als dat gevoel er is dan komt de business vanzelf is onze ervaring, maar ook de ervaring van klanten die al jarenlang met ons zakendoen.

3: Reacties eerder geven dan oplossingen

Hoe snel weet je of jouw vraag in behandeling is genomen? Er zijn ICT partijen die pas reageren als ze een oplossing bedacht hebben. Socialer en menselijker is het om bij elk contactmoment te laten weten dat je op de hoogte bent: communicatie dus. Anders kunnen klanten het gevoel hebben dat er niet aan gewerkt wordt.

4: Vertrouwen als basis voor vriendschappen

Langdurige relaties zorgen voor vriendschappen. Dat is wat ons betreft het meest ultieme wat je samen kunt bereiken. Er zijn klanten die vrienden geworden zijn en we ook buiten werktijd ontmoeten. We zijn er niet alleen in goede tijden voor elkaar, maar ook tijdens mindere momenten. Dat kan alleen maar plaatsvinden als er wederzijds vertrouwen is. Hoe beoordeel jij vertrouwen als het over de ICT leverancierskeuze gaat? Wie weet neem je het een volgende keer mee tijdens je beslissing.

5: Anders omgaan met de vraag

Hoe hard wordt er met je meegedacht als er een vraag gesteld wordt? Ook dit is een sociaal aspect. Het makkelijkste is namelijk precies leveren wat er gevraagd wordt. Maar krijg je dan ook het beste? Beter is het om te vragen waarom iets nodig is, wat voor invloed het heeft en hoe de eindgebruiker het zal ervaren. Het gaat hier dus om durven doorvragen. Want het resultaat is dat je dan samen het meest optimale voorstel krijgt.

Tot slot

Als je specifieke of zeldzame producten of oplossingen zoekt hoef je alleen maar deze vraag bij ons neer te leggen. Zolang het ICT betreft zijn er geen restricties of handtekeningen nodig van het Socia management. Sociaal betekent namelijk ook dat er sprake is van onafhankelijkheid. Dat zorgt voor meerder opties en keuzevrijheid. We houden bij Socia namelijk niet van verplichte winkelnering, wel van langdurige vriendschappen. Jij ook?

Meer weten over Socia? Klik hier.