Zij zijn geen chocoladebedrijf, maar een impact bedrijf; Tony’s Chocolonely. Het gros van de cacaoboeren in de wereld wordt zwaar onderbetaald en zelfs ‘Faitrade’ chocola betekent nog niet de garantie op een leefbaar inkomen. Daarom betaalt Tony’s bovenop de fairtrade prijs de Tony’s premie. Extra impact, door het geld bij de cacaoboeren te brengen. Het is ook belangrijk dat interne kosten van de bedrijfsvoering beperkt blijven. De Tony’s Chocolonely thuiswerk bestelportal is daar een uitstekend voorbeeld van.

Uitdagingen van een groeiende organisatie

Tom van Straaten, Mr. Fix-IT (IT System Engineer)bij Tony’s legt het als volgt uit. “Onze organisatie groeit sterk. Dat betekent dat er steeds meer gebruiksmiddelen nodig zijn. Denk daarbij aan bureaustoelen, tafels, monitoren, laptops, smartphones, muizen, dockingstations en nog heel veel meer. Om dat allemaal in goede banen te leiden, waren er intern steeds meer mensen nodig. Een nieuwe medewerker moest zelf achter z’n bestelde werkmiddelen aangaan, bij verschillende faciliterende collega’s. Een kostbaar, inefficiënt en niet te overzien proces.”

Dus moest het anders.

Corona versnelde de noodzaak voor verandering

Thuiswerken betekende dat er een logistieke uitdaging ontstond om alle werkmiddelen ook op de thuiswerkplek te krijgen. Voor bureaustoelen en tafels werd in eerste instantie gekozen voor een bekend online consumentenmerk. Alleen bleken er vaak voorraadproblemen te zijn. “Ik had nog steeds niet de zekerheid dat collega’s probleemloos konden doorwerken. Bestellingen coördineren was nog steeds een gedoe”, vertelt Tom.

De Tony’s thuiswerk bestelportal als oplossing

Tom van Straaten raakte in gesprek met Danny Meijer, die zich onder andere bij Socia met werkplekbeheer en dienstverlening bezighoudt. Al gauw volgde het gesprek om samen de Tony’s thuiswerk bestelportal te gaan bouwen, waarin onder andere het volgende is gerealiseerd:

Een bestelportaal in Tony’s huisstijl

“Zeker als je net bij Tony’s begint, dan wil je het gevoel hebben dat je er gelijk bij hoort”, merkt Tom op. Daarom werd het bestelportaal in Tony’s huisstijl ingericht wat gelijk de ‘customer experience’ verbetert. Tom noemt het met een mooi woord ‘Tonyfyen’.

Een eigen assortiment

Alles wat bestelbaar moet zijn werd samen met Socia in het bestelportaal gezet. “Socia is flexibel in datgene wat besteld kan worden en wat wij willen dat zij aan ons uitleveren. In theorie zou je zelfs een koelkast kunnen bestellen”, aldus Tom.

Een persoonlijk budget en standaardisatie

Tom vertelt dat ze bij Tony’s houden van gelijkwaardigheid. Zo kan iedere medewerker dezelfde laptop bestellen en heeft iedereen hetzelfde persoonlijke budget. Op die manier blijven de kosten aantoonbaar onder controle. Socia zorgt ervoor dat de meeste bestellingen van Tony’s medewerkers op adressen thuis worden afgeleverd.

Concrete resultaten

  • Kostenbesparing: Tom is de enige persoon die slechts een deel van zijn tijd besteed aan het monitoren van de bestellingen.
  • Standaardisatie: Elke Tony’s collega heeft toegang tot dezelfde werkmiddelen.
  • Flexibiliteit: Ook als er even iets niet op voorraad is zorgt Socia voor een passend alternatief.
  • Ontzorging: Voor het afleveren van bureaus en stoelen worden vooraf afspraken gemaakt.
  • Een nog beter Tony’s gevoel: Doordat de thuiswerk bestelportal in huisstijl is.

Over Tony’s

Tony’s missie is samen 100% slaafvrij de norm in chocolade maken. Nog steeds werken er zo’n 1,56 miljoen kinderen onder illegale omstandigheden en zijn 30.000 mensen slachtoffer van moderne slavernij. Wil je precies weten hoeveel zij impact maken? Ga dan naar deze pagina!

Dankwoord

Tom, namens Socia hartelijk dank voor het delen van jouw ervaringen en veel succes met jullie prachtige werk om impact te maken.