(function(h,o,t,j,a,r){ h.hj=h.hj||function(){(h.hj.q=h.hj.q||[]).push(arguments)}; h._hjSettings={hjid:583638,hjsv:5}; a=o.getElementsByTagName('head')[0]; r=o.createElement('script');r.async=1; r.data-privacy-src=t+h._hjSettings.hjid+j+h._hjSettings.hjsv; a.appendChild(r); })(window,document,'//static.hotjar.com/c/hotjar-','.js?sv=');

Welke vragen zijn nodig om de ICT beleving te verbeteren?

Tevreden gebruikers omdat ICT in dienst staat van medewerkers is wat we willen bereiken, met het liefst zo min mogelijk vragen. Stel jezelf daarom allereerst eens de volgende vraag: ‘Hoe kun je vragen voorkomen die over ICT gaan?’ Dat is wat ons betreft de meest waardevolle vraag die de ICT beleving binnen je organisatie direct verbetert. Het betekent dat medewerkers geruisloos en prettig kunnen doorwerken, zonder dat ze wisten dat er iets aan de hand was…

Proactief handelen

Binnen Socia krijgen we van medewerkers niet zoveel vragen over de ICT omgeving. Dat komt natuurlijk enerzijds omdat we zelf in het ICT-vakgebied werkzaam zijn, anderzijds ook omdat we vragen vóór willen zijn. Monitoring daar zijn we gek op; we doen dat voor onze klanten maar ook bij ons zelf. Op het moment dat we bijvoorbeeld constateren dat er bij een collega ergens een harde schijf volloopt dan kunnen we besluiten om, op de achtergrond, alvast wat verouderde of dubbele gegevens op te ruimen. De enige uitdaging van dat proactieve handelen is dat we aan klanten goed moeten communiceren wat we voor hen gedaan hebben. Letterlijk omdat ze het niet zien of merken, wat je wel hebt als je bijvoorbeeld een laptop laat repareren.

Nog een inspirerende vraag die de ICT beleving verbetert…

De volgende vraag is ook interessant om jezelf te stellen: ‘Welke vragen krijg je niet die je eigenlijk wel zou moeten krijgen?’ De conclusie is vaak dat dit vragen zijn die gaan over minder populaire onderwerpen, zoals privacy (AVG) of informatiebeveiliging (security). Je ICT omgeving wordt veel betrouwbaarder als je bijvoorbeeld zeker weet dat medewerkers niet in phishing e-mails trappen. Daarom zetten we op phishing lijkende, maar onschadelijke, nep e-mails in om te ervaren of iemand toch per ongeluk een en ander heeft aangeklikt. Dat noemen we preventief handelen. Je kunt de desbetreffende persoon aanspreken op ongewenst gedrag zonder anderen daarmee te belasten. Die werken gewoon lekker door.

Extra socia(le) vragen om te stellen

We geloven bij Socia in zoveel mogelijk werken op basis van standaarden. Dat is namelijk eenvoudig qua inrichting en beheer. Bovendien voorkomt het vele vragen, net zoals het genoemde proactieve en preventieve handelen. Natuurlijk blijven er altijd socia(le) vragen over, zoals:

  • Wat heb je nodig om jouw werkzaamheden nog beter te faciliteren?
  • Ben je wel of niet tevreden?
  • Hoe staat het er ergonomisch voor met je werkplek thuis?
  • Gebruik je jouw applicaties voor 100%?
  • Vind je dat we voor klanten goed bereikbaar zijn?
  • Welk cijfer geef je jezelf als het om digitale vaardigheden gaat?
  • Waar zou je meer kennis over willen opdoen?
  • Etc, etc…

Wellicht dat er vragen zijn waar we samen op zoek kunnen gaan naar een antwoord. Ongetwijfeld verbetert het de ICT beleving.