(function(h,o,t,j,a,r){ h.hj=h.hj||function(){(h.hj.q=h.hj.q||[]).push(arguments)}; h._hjSettings={hjid:583638,hjsv:5}; a=o.getElementsByTagName('head')[0]; r=o.createElement('script');r.async=1; r.data-privacy-src=t+h._hjSettings.hjid+j+h._hjSettings.hjsv; a.appendChild(r); })(window,document,'//static.hotjar.com/c/hotjar-','.js?sv=');

Werkplekbeheer…voor welke bedrijven is dat eigenlijk?

Steeds meer organisaties focussen zich op hun kernactiviteiten en besteden allerlei zaken ‘as a service’ aan andere bedrijven uit. Zo is het ook gesteld met het werkplekbeheer. Moet je daar klein of groot voor zijn en voor wie is het interessant? Hier volgt een duidelijk antwoord, waarin je jouw bedrijf mogelijk wel herkent…

Als er afhankelijkheid bestaat van één persoon

Een bedrijf van 25 tot 40 medewerkers heeft waarschijnlijk maximaal één ICT of IT manager in dienst. Soms doet iemand ook de ICT ‘erbij’. Het zijn bijvoorbeeld mensen die een financiële of facilitaire functie hebben, maar ook geïnteresseerd zijn in technologie of nieuwe dingen. Als het te druk wordt met zijn of haar dagelijkse werkzaamheden dan krijgen de werkplekken van de collega’s mogelijk te weinig aandacht. En wat gebeurt er als deze persoon ziek wordt of met vakantie gaat? In zulke gevallen is het het overwegen waard om het werkplekbeheer uit te besteden.

Als IT afdelingen het te druk gaan krijgen

Organisaties die meer dan honderd medewerkers in dienst hebben zullen in veel gevallen een eigen ICT team hebben. Groeit de organisatie nog groter, dan komt er een moment dat er veel interne projecten ontstaan. Veel zaken rondom processen en interne koppelingen moeten geregeld worden en de agenda’s lopen vol. Ook in die gevallen kan de situatie ontstaan dat er te weinig tijd overblijft voor de eindgebruiker, want het werkplekbeheer krijgt een lagere prioriteit.

Onze conclusie

Werkplekbeheer is interessant voor zowel kleine als grote organisaties en het is de technologie zelf die het mogelijk maakt om het eenvoudig uit te besteden aan externe specialisten. Kijk maar:

Het werkplekbeheer is grotendeels remote

Onze beheerders op de service afdeling kunnen op afstand monitoren wat er gebeurt. Zij installeren de juiste patches en updates en houden daarbij natuurlijk ook rekening met de gebruiker. Dat betekent dat jouw collega’s natuurlijk wel moeten kunnen doorwerken. Daarom vinden software updates vaak in de avonduren plaats. Werkplekbeheer betekent ook dat er bij ons ‘alarmbellen’ kunnen afgaan als iemand op de verkeerde manier data opslaat wat indruist tegen de afgesproken policy of gedragsregels. Ook het per ongeluk uploaden van malafide bestanden kunnen we op afstand tegengaan evenals het bewust proberen mee te nemen van kritische bedrijfsdata.

Er komt altijd een moment…

Dat is het moment waarop je denkt dat ICT wellicht anders ingevuld kan worden. Neem je een extra IT’er in dienst of maak je gebruik van de kennis en expertise van mensen die dagelijks jouw ICT omgeving in de gaten houden? Neem voor een gerust gevoel contact met ons op.

02/02/2022|Werkplek|

Share op social media